ďťż
Wštki |
[Oblivion] Poradnik dla początkującego gracza. (Vrenth)
Vrenth - Wto 01.09.2009, 19:54:03 " />Proszę o uwagi na temat formy tekstu - tekst nie ma spójnej treści i większość akapitów można pozamieniać miejscami, dlatego jeśli ktoś uważa, że lepiej by było coś zmienić w formie, to proszę o uwagi, bo nie mam 100% pewności, że akurat tak to powinno wyglądać. Do tekstu nie przynależą żadne obrazki. Wyróżnione fragmenty są tytułami poszczególnych części tekstu. -------------------------------- âźUciekłem z cesarskiego więzienia i co dalej?â pytasz? Wiesz już jak się walczy, rzuca czary i skrada, ale nie masz przecież pojęcia, jak przeżyć na wolności i dokąd się udać? Spokojnie, siadaj i słuchaj. Podstawowe wiadomości ułatwiające grę Przede wszystkim, dopóki nie będziesz radzić sobie z silniejszymi przeciwnikami, unikaj dalekich podróży poza miastem. Łatwo tego dokonać, ponieważ gra ma opcję automatycznej podróży â wystarczy na otwartym terenie (nie w budynku) włączyć mapę świata i wybrać punkt docelowy. W ten sposób możesz zwiedzić wszystkie miasta bez narażania się na ataki zwierząt czy bandytów. Koniecznie zwracaj uwagę na to, co podnosisz i gdzie wchodzisz. Biała ikona oznacza rzeczy, które możesz zabrać, czerwona te, których podniesienie będzie uznane za kradzież. Ta sama zasada dotyczy wszelkich drzwi. Często zapisuj grę. Najlepiej za każdym razem, kiedy zaczynasz wykonywanie niebezpiecznej czynności, np. wchodzisz do jaskini, użyj opcji zapisywania z menu gry. Polecam, żeby wybierać âźnowy stan gryâ a nie nadpisywać poprzedni. W trakcie wykonywania dalszych części zadania łatwo jest używać szybkiego zapisu (klawisz F5), np. po każdej walce. Używaj tej opcji zawsze przed ryzykownymi czynnościami, jak próba perswazji czy otwieranie zamka. Używaj dziennika. Dla początkującego jest on mało przyjemny w obsłudze, ale okazuje się bardzo wygodny. Wybierasz go z menu pod klawiszem tab, jest oznaczony rysunkiem mapy. Sam dziennik składa się z trzech części oznaczonych symbolami pucharów: aktualne zadanie, wszystkie zadania i wykonane zadania. Pierwsze z nich możesz zmienić. Wystarczy wybrać je z listy wszystkich zadań. Dzięki temu czerwony kursor na mapie będzie pokazywał, gdzie masz się dalej udać. Czasem jest on zielony, jeśli postać, której szukasz jest w tym samym pomieszczeniu co Ty. Kursor ten pojawia się również na minimapie, widocznej na środku ekranu na dole. Złoto i wydatki Oczywiście, zaraz będziesz potrzebować pancerza, broni, czarów, mikstur leczniczych,... I jak na to masz niby zarobić? Przede wszystkim, warto być zapisanym do gildii magów i wojowników. Możesz wtedy wziąć większość rzeczy znajdujących się w ich siedzibach, nawet część tych w zamkniętych skrzyniach. A mieszczą się one w każdym mieście, oznacza więc to spory zarobek. Poza tym skompletuj zestaw alchemiczny i go używaj. W każdej siedzibie gildii co pewien czas pojawia się nowa porcja żywności na stołach. Na sprzedaży jabłek nie zarobisz wiele, ale warto wykorzystać je do stworzenia mikstury, która będzie więcej warta. A do tego potrzebujesz jedynie dwóch składników dających ten sam efekt. Warto też zbierać dziko rosnące rośliny i grzyby, które zresztą często znajdziesz również w miastach. Praktycznie każdy rodzaj żywności jako pierwszy efekt daje Przywrócenie Kondycji, które jest warte kilkanaście septimów. Co prawda, odwiedzenie wszystkich siedzib gildii jest czasochłonne (ok. 1.5-2h), ale się opłaca. Na miksturach i sprzedaży bardziej wartościowych można dorobić się kilku tysięcy. Oprócz tego, można dostać konia, prosząc o pomoc jednego z mnichów po oddaniu Jauffre amuletu. Nie warto na początku wydawać wiele: śpij w łóżkach w gildii, nie w karczmach czy domach, nie kupuj konia, naprawiaj samodzielnie broń i pancerze. Niezależnie od tego, jaką bronią i zbroją się posługujesz, po wizycie w kilku gildiach uda Ci się skompletować wyposażenie. A na początku jeśli nie wykonujesz żadnych zadań i nie włóczysz się po kanałach, to w miastach nie grozi Ci żadne niebezpieczeństwo. Nawet, jeśli nie jesteś biegły w handlu, targuj się w sklepach. Nie sprzedawaj przedmiotu tam, gdzie sklepikarz oferuje za niego maksymalną posiadaną ilość złota. Najczęściej jeśli pójdziesz gdzieś indziej, to uzyskasz więcej pieniędzy. Sprawdzaj ceny zbieranych przedmiotów. Nawet jeśli masz blisko sklep, nie opłaca się nosić tam ciężkich rzeczy, chyba że uzyskasz za nie dobrą cenę. Pamiętaj, że sprzedawca zaoferuje Ci tylko około połowy wartości przedmiotu. Kolejność wykonywania zadań Przede wszystkim nie biegnij od razu do Kvatch. Możesz co najwyżej zanieść Amulet Królów i zająć się innymi sprawami, dopóki nie poczujesz, że dobrze sobie radzisz z walką. Ale co w takim razie masz robić? Polecam wzięcie się za znajdywanie rekomendacji dla gildii magów i pierwsze zadania gildii wojowników. Przy czym większość drugich wymaga już radzenia sobie w walce, choć głównie z goblinami. Oprócz tego warto dołączyć do złodziei i zacząć walki na arenie. Opłaca się też szukać zadań u osób spoza organizacji, pytając po miastach. Najbezpieczniejsze będą te nie wymagające zbytniego zapuszczania się w ostępy, a pozostałe można odłożyć na później. Gildia złodziei i kradzież Jeśli dołączysz do gildii złodziei (porozmawiaj o Szarym Lisie z przyjaźnie nastawionymi żebrakami), będziesz zobowiązany okradać domy. Jest to korzystne zajęcie, jednak wiąże się ze sporym ryzykiem. Przede wszystkim, uważaj na to, czy żaden strażnik Cię nie widzi. Poza tym unikaj domów z psami wewnątrz i kradzieży za dnia. Oprócz tego powinieneś poruszać się jak najciszej, co oznacza chodzenie, nie bieganie, a także skradanie się. Pewną rolę odgrywa też to, co masz na sobie, zwłaszcza buty. Warto skradać się w zwykłych butach, nie tych od pancerza, albo po prostu na boso. Zauważ, że poruszasz się wtedy dużo ciszej. Dobrym szkoleniem w otwieraniu zamków są gabloty gildii, mimo że nie zawierają prawie żadnych przydatnych przedmiotów. Warto próbować samemu otwierać zamki, nie korzystać z automatycznej próby. Jak dojdziesz do pewnej wprawy, będziesz zużywać bardzo mało wytrychów. Sztuka polega na podniesieniu danej zapadki i zablokowaniu jej (przez kliknięcie myszą) w najwyższym położeniu. Dobrze jest kilkakrotnie podrzucić zapadkę i próbować wtedy, gdy widać, że będzie opadać powoli. Kiedy już dojdziesz do wprawy, najkorzystniejszym miejscem do obrabowania będzie jubiler w Cesarskim Mieście. Oceansoul - Czw 03.09.2009, 14:54:52 " />Jeśli chodzi o formę, to dla mnie wszystko jest przejrzyste i zrozumiałe. Jedyne, co mogę zasugerować, to może warto opisać także mini-grę w podnoszenie reputacji NPC? Bo o otwieraniu zamków jest wzmianka. Cytuj: Vrenth - Czw 03.09.2009, 16:34:05 " />Dzięki za uwagę, dopisałam (przedostatni paragraf w "złocie i wydatkach"). Rzeczywiście się przyda, bo opis w instrukcji jest mocno toporny. Błędy poprawiłam, aż mi głupio, że takie były (zwłaszcza tego na boso się wstydzę). Rzuć, proszę, okiem, czy teraz jest ok, zwłaszcza przy tamtych powtórzeniach. -------------------------------- âźUciekłem z cesarskiego więzienia i co dalej?â, pytasz? Wiesz już, jak się walczy, rzuca czary i skrada, ale nie masz przecież pojęcia, jak przeżyć na wolności i dokąd się udać? Spokojnie, siadaj i słuchaj. Podstawowe wiadomości ułatwiające grę Przede wszystkim, dopóki nie będziesz radzić sobie z silniejszymi przeciwnikami, unikaj dalekich podróży poza miastem. Łatwo tego dokonać, ponieważ gra ma opcję automatycznej podróży â wystarczy na otwartym terenie (nie w budynku) włączyć mapę świata i wybrać punkt docelowy. W ten sposób możesz zwiedzić wszystkie miasta bez narażania się na ataki zwierząt czy bandytów. Koniecznie zwracaj uwagę na to, co podnosisz i gdzie wchodzisz. Biała ikona oznacza rzeczy, które możesz zabrać, czerwona te, których podniesienie będzie uznane za kradzież. Ta sama zasada dotyczy wszelkich drzwi. Często zapisuj grę. Najlepiej za każdym razem, kiedy zaczynasz wykonywanie niebezpiecznej czynności, np. wchodzisz do jaskini, użyj opcji zapisywania z menu gry. Polecam, żeby wybierać âźnowy stan gryâ, a nie nadpisywać poprzedni. W trakcie wykonywania dalszych części zadania łatwo jest używać szybkiego zapisu (klawisz F5), np. po każdej walce. Korzystaj z tej opcji zawsze przed ryzykownymi czynnościami, jak próba perswazji czy otwieranie zamka. Używaj dziennika. Dla początkującego jest on mało przyjemny w obsłudze, ale okazuje się bardzo wygodny. Wybierasz go z menu pod klawiszem tab, jest oznaczony rysunkiem mapy. Sam dziennik składa się z trzech części symbolizowanymi pucharami: aktualne zadanie, wszystkie zadania i wykonane zadania. Pierwsze z nich możesz zmienić. Wystarczy wybrać je z listy wszystkich zadań. Dzięki temu czerwony kursor na mapie będzie pokazywał, gdzie masz się dalej udać. Czasem jest on zielony, jeśli postać, której szukasz, jest w tym samym pomieszczeniu, co Ty. Kursor ten pojawia się również na minimapie, widocznej na środku ekranu na dole. Złoto i wydatki Oczywiście, zaraz będziesz potrzebować pancerza, broni, czarów, mikstur leczniczych,... I jak na to masz niby zarobić? Przede wszystkim, warto być zapisanym do gildii magów i wojowników. Możesz wtedy wziąć większość rzeczy znajdujących się w ich siedzibach, nawet część tych w zamkniętych skrzyniach. A mieszczą się one w każdym mieście, oznacza więc to spory zarobek. Poza tym skompletuj zestaw alchemiczny i go używaj. W każdej siedzibie gildii co pewien czas pojawia się nowa porcja żywności na stołach. Na sprzedaży jabłek nie zarobisz wiele, ale warto wykorzystać je do stworzenia mikstury, która będzie więcej warta. A do tego potrzebujesz jedynie dwóch składników dających ten sam efekt. Warto też zbierać dziko rosnące rośliny i grzyby, które zresztą często znajdziesz również w miastach. Praktycznie każdy rodzaj żywności jako pierwszy efekt daje Przywrócenie Kondycji, które jest warte kilkanaście septimów. Co prawda, odwiedzenie wszystkich siedzib gildii jest czasochłonne (ok. 1.5-2h), ale się opłaca. Na miksturach i sprzedaży bardziej wartościowych można dorobić się kilku tysięcy. Oprócz tego, prosząc o pomoc jednego z mnichów po oddaniu Jauffre amuletu, otrzymasz konia. Nie warto na początku wydawać wiele: śpij w łóżkach w gildii, nie w karczmach czy domach, nie kupuj konia, naprawiaj samodzielnie broń i pancerze. Niezależnie od tego, jaką bronią i zbroją się posługujesz, po wizycie w kilku gildiach uda Ci się skompletować wyposażenie. A na początku, jeśli nie wykonujesz żadnych zadań i nie włóczysz się po kanałach, to w miastach nie grozi Ci żadne niebezpieczeństwo. Nawet jeśli nie jesteś biegły w handlu, targuj się w sklepach. Nie sprzedawaj przedmiotu tam, gdzie sklepikarz oferuje za niego maksymalną posiadaną ilość złota. Najczęściej jeśli pójdziesz gdzieś indziej, to uzyskasz więcej pieniędzy. Używaj Perswazji zamiast łapówek. Pozwala to oszczędzić sporo złota, jeśli się nauczy, jak posługiwać się tą umiejętnością. Pamiętaj, że musisz działać szybko, bo wartość wpływu na daną postać spada w tępie ok. 1 punktu na 1-2 sekundy. Na początku zidentyfikuj te dwie ćwiartki, na których postać uśmiecha się szeroko i lekko. Staraj się w tych dwóch pozycjach kliknąć wtedy, gdy jest tam jak największe pole zajęte, a w pozostałych, gdy jest jak najmniejsze. Tę operację można powtarzać dowolnie długo. Pamiętaj, że koło obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, więc łatwo przewidzieć, jego ruch. Sprawdzaj ceny zbieranych przedmiotów. Nawet jeśli masz blisko sklep, nie opłaca się nosić tam ciężkich rzeczy, chyba że uzyskasz za nie dobrą cenę. Pamiętaj, że sprzedawca zaoferuje Ci tylko około połowy wartości przedmiotu. Kolejność wykonywania zadań Przede wszystkim nie biegnij od razu do Kvatch. Możesz co najwyżej zanieść Amulet Królów i zająć się innymi sprawami, dopóki nie poczujesz, że dobrze sobie radzisz z walką. Ale co w takim razie masz robić? Polecam wzięcie się za znajdywanie rekomendacji dla gildii magów i pierwsze zadania gildii wojowników. Przy czym większość drugich wymaga już radzenia sobie w walce, choć głównie z goblinami. Oprócz tego warto dołączyć do złodziei i zacząć walki na arenie. Opłaca się też szukać zadań u osób spoza organizacji, pytając po miastach. Najbezpieczniejsze będą te niewymagające zbytniego zapuszczania się w ostępy, a pozostałe można odłożyć na później. Gildia złodziei i kradzież Jeśli dołączysz do gildii złodziei (porozmawiaj o Szarym Lisie z przyjaźnie nastawionymi żebrakami), będziesz zobowiązany okradać domy. Jest to korzystne zajęcie, jednak wiąże się ze sporym ryzykiem. Przede wszystkim, uważaj na to, czy żaden strażnik Cię nie widzi. Poza tym unikaj domów z psami wewnątrz i kradzieży za dnia. Oprócz tego powinieneś poruszać się jak najciszej, co oznacza chodzenie, nie bieganie, a także skradanie się. Pewną rolę odgrywa też to, co masz na sobie, zwłaszcza buty. Warto skradać się w zwykłych butach, nie tych od pancerza, albo po prostu boso. Zauważ, że poruszasz się wtedy dużo ciszej. Dobrym szkoleniem w otwieraniu zamków są gabloty gildii, mimo że nie zawierają prawie żadnych przydatnych przedmiotów. Warto próbować samemu otwierać zamki, nie korzystać z automatycznej próby. Jak dojdziesz do pewnej wprawy, będziesz zużywać bardzo mało wytrychów. Sztuka polega na podniesieniu danej zapadki i zablokowaniu jej (przez kliknięcie myszą) w najwyższym położeniu. Dobrze jest kilkakrotnie podrzucić zapadkę i próbować wtedy, gdy widać, że będzie opadać powoli. Kiedy już dojdziesz do wprawy, najkorzystniejszym miejscem do obrabowania będzie jubiler w Cesarskim Mieście. Oceansoul - Czw 03.09.2009, 17:06:07 " /> Cytuj: Vrenth - Czw 03.09.2009, 17:22:12 " />Dziękuję, poprawione. -------------------------------- âźUciekłem z cesarskiego więzienia i co dalej?â, pytasz? Wiesz już, jak się walczy, rzuca czary i skrada, ale nie masz przecież pojęcia, jak przeżyć na wolności i dokąd się udać? Spokojnie, siadaj i słuchaj. Podstawowe wiadomości ułatwiające grę Przede wszystkim, dopóki nie będziesz radzić sobie z silniejszymi przeciwnikami, unikaj dalekich podróży poza miastem. Łatwo tego dokonać, ponieważ gra ma opcję automatycznej podróży â wystarczy na otwartym terenie (nie w budynku) włączyć mapę świata i wybrać punkt docelowy. W ten sposób możesz zwiedzić wszystkie miasta bez narażania się na ataki zwierząt czy bandytów. Koniecznie zwracaj uwagę na to, co podnosisz i gdzie wchodzisz. Biała ikona oznacza rzeczy, które możesz zabrać, czerwona te, których podniesienie będzie uznane za kradzież. Ta sama zasada dotyczy wszelkich drzwi. Często zapisuj grę. Najlepiej za każdym razem, kiedy zaczynasz wykonywanie niebezpiecznej czynności, np. wchodzisz do jaskini, użyj opcji zapisywania z menu gry. Polecam, żeby wybierać âźnowy stan gryâ, a nie nadpisywać poprzedni. W trakcie wykonywania dalszych części zadania łatwo jest używać szybkiego zapisu (klawisz F5), np. po każdej walce. Korzystaj z tej opcji zawsze przed ryzykownymi czynnościami, jak próba perswazji czy otwieranie zamka. Używaj dziennika. Dla początkującego jest on mało przyjemny w obsłudze, ale okazuje się bardzo wygodny. Wybierasz go z menu pod klawiszem tab, jest oznaczony rysunkiem mapy. Sam dziennik składa się z trzech części symbolizowanych pucharami: aktualne zadanie, wszystkie zadania i wykonane zadania. Pierwsze z nich możesz zmienić. Wystarczy wybrać je z listy wszystkich zadań. Dzięki temu czerwony kursor na mapie będzie pokazywał, gdzie masz się dalej udać. Czasem jest on zielony, jeśli postać, której szukasz, znajduje się w tym samym pomieszczeniu, co Ty. Kursor ten pojawia się również na minimapie, widocznej na środku ekranu na dole. Złoto i wydatki Oczywiście, zaraz będziesz potrzebować pancerza, broni, czarów, mikstur leczniczych,... I jak na to masz niby zarobić? Przede wszystkim, warto być zapisanym do gildii magów i wojowników. Możesz wtedy wziąć większość rzeczy znajdujących się w ich siedzibach, nawet część tych w zamkniętych skrzyniach. A mieszczą się one w każdym mieście, oznacza więc to spory zarobek. Poza tym skompletuj zestaw alchemiczny i go używaj. W każdej siedzibie gildii co pewien czas pojawia się nowa porcja żywności na stołach. Na sprzedaży jabłek nie zarobisz wiele, ale warto wykorzystać je do stworzenia mikstury, która będzie więcej warta. A do tego potrzebujesz jedynie dwóch składników dających ten sam efekt. Warto też zbierać dziko rosnące rośliny i grzyby, które zresztą często znajdziesz również w miastach. Praktycznie każdy rodzaj żywności jako pierwszy efekt daje Przywrócenie Kondycji, które jest warte kilkanaście septimów. Co prawda, odwiedzenie wszystkich siedzib gildii jest czasochłonne (ok. 1.5-2h), ale się opłaca. Na miksturach i sprzedaży bardziej wartościowych można dorobić się kilku tysięcy. Oprócz tego, prosząc o pomoc jednego z mnichów po oddaniu Jauffre amuletu, otrzymasz konia. Nie warto na początku wydawać wiele: śpij w łóżkach w gildii, nie w karczmach czy domach, nie kupuj konia, naprawiaj samodzielnie broń i pancerze. Niezależnie od tego, jaką bronią i zbroją się posługujesz, po wizycie w kilku gildiach uda Ci się skompletować wyposażenie. A na początku, jeśli nie wykonujesz żadnych zadań i nie włóczysz się po kanałach, to w miastach nie grozi Ci żadne niebezpieczeństwo. Nawet jeśli nie jesteś biegły w handlu, targuj się w sklepach. Nie sprzedawaj przedmiotu tam, gdzie sklepikarz oferuje za niego maksymalną posiadaną ilość złota. Najczęściej jeśli pójdziesz gdzieś indziej, to uzyskasz więcej pieniędzy. Używaj Perswazji zamiast łapówek. Pozwala to oszczędzić sporo złota, jeśli się nauczy, jak posługiwać się tą umiejętnością. Pamiętaj, że musisz działać szybko, bo wartość wpływu na daną postać spada w tempie ok. 1 punktu na 1-2 sekundy. Na początku zidentyfikuj te dwie ćwiartki, na których postać uśmiecha się szeroko i lekko. Staraj się w tych dwóch pozycjach kliknąć wtedy, gdy jest tam jak największe pole zajęte, a w pozostałych, gdy jest jak najmniejsze. Tę operację można powtarzać dowolnie długo. Pamiętaj, że koło obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, więc łatwo przewidzieć, jego ruch. Sprawdzaj ceny zbieranych przedmiotów. Nawet jeśli masz blisko sklep, nie opłaca się nosić tam ciężkich rzeczy, chyba że uzyskasz za nie dobrą cenę. Pamiętaj, że sprzedawca zaoferuje Ci tylko około połowy wartości przedmiotu. Kolejność wykonywania zadań Przede wszystkim nie biegnij od razu do Kvatch. Możesz co najwyżej zanieść Amulet Królów i zająć się innymi sprawami, dopóki nie poczujesz, że dobrze sobie radzisz z walką. Ale co w takim razie masz robić? Polecam wzięcie się za znajdywanie rekomendacji dla gildii magów i pierwsze zadania gildii wojowników. Przy czym większość drugich wymaga już radzenia sobie w walce, choć głównie z goblinami. Oprócz tego warto dołączyć do złodziei i zacząć walki na arenie. Opłaca się też szukać zadań u osób spoza organizacji, pytając po miastach. Najbezpieczniejsze będą te niewymagające zbytniego zapuszczania się w ostępy, a pozostałe można odłożyć na później. Gildia złodziei i kradzież Jeśli dołączysz do gildii złodziei (porozmawiaj o Szarym Lisie z przyjaźnie nastawionymi żebrakami), będziesz zobowiązany okradać domy. Jest to korzystne zajęcie, jednak wiąże się ze sporym ryzykiem. Przede wszystkim, uważaj na to, czy żaden strażnik Cię nie widzi. Poza tym unikaj domów z psami wewnątrz i kradzieży za dnia. Oprócz tego powinieneś poruszać się jak najciszej, co oznacza chodzenie, nie bieganie, a także skradanie się. Pewną rolę odgrywa też to, co masz na sobie, zwłaszcza buty. Warto skradać się w zwykłych butach, nie tych od pancerza, albo po prostu boso. Zauważ, że poruszasz się wtedy dużo ciszej. Dobrym szkoleniem w otwieraniu zamków są gabloty gildii, mimo że nie zawierają prawie żadnych przydatnych przedmiotów. Warto próbować samemu otwierać zamki, nie korzystać z automatycznej próby. Jak dojdziesz do pewnej wprawy, będziesz zużywać bardzo mało wytrychów. Sztuka polega na podniesieniu danej zapadki i zablokowaniu jej (przez kliknięcie myszą) w najwyższym położeniu. Dobrze jest kilkakrotnie podrzucić zapadkę i próbować wtedy, gdy widać, że będzie opadać powoli. Kiedy już dojdziesz do wprawy, najkorzystniejszym miejscem do obrabowania będzie jubiler w Cesarskim Mieście. |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |