ďťż
Wštki |
[NwN2] Poradnik gry Łotrzykiem (Vrenth)
Vrenth - Wto 17.02.2009, 19:41:56 " />Łotrzyk jest klasą bardzo uniwersalną, którą można łatwo połączyć z innymi. Poniżej postaram się pokrótce przybliżyć jego główne cechy i rozwój, a także ogólne zasady dotyczące sposobu przechodzenia gry. Przed rozpoczęciem tworzenia postaci należy się zastanowić, w jaki sposób chcemy grać. Głównymi możliwościami jest: Łotrzyk â Gaduła i Łotrzyk â Zabójca. Pierwszy z nich powiązany jest z klasą prestiżową Złodzieja Cieni z Amn, specjalizuje się w gierkach słownych, wykorzystując blef i dyplomację, jednak kosztem utraty mniej istotnych umiejętności złodziejskich. Drugi z nich jest najczęściej Zabójcą, specjalizuje się głównie w ukrywaniu się, nie poświęcając wiele czasu na rozmowę, ale skupiając się na umiejętnościach takich jak zręczne ręce czy zastawianie pułapek. Tworzenie Postaci Umiejętności Łotrzyk ma dostęp do wielu umiejętności klasowych, dlatego trzeba wybrać te, które będą podstawowymi przy preferowanym sposobie gry. Pokrótce przybliżę ważniejsze z nich, ułatwiając późniejszą decyzję, które cechy będą najważniejsze. Umiejętności oparte na charyzmie Blef, Dyplomacja i Zastraszanie â trzy umiejętności przydatne w rozmowie, więc przeznaczone dla Łotrzyka â Gaduły. Warto inwestować we wszystkie, ponieważ często nie mamy wyboru, której z nich możemy użyć. Jeżeli musimy zrezygnować z rozwijania jednej z nich, to z Zastraszania, które najczęściej jest domeną złych postaci. Łotrzyk â Zabójca może okazać się ciekawy, jeśli wybierze się Zastraszanie. Prowokacja â umiejętność rzadko istotna w czasie rozmów. Czasami może się okazać pożyteczna, jednak są lepsze sposoby przydzielenia punktów. Używanie Magicznych Urządzeń â jedna z podstawowych umiejętności każdego Łotrzyka. Daje dostęp do przedmiotów normalnie niedostępnych dla naszej postaci. Polega to głównie na zniesieniu ograniczeń dla rasy, klasy czy charakteru koniecznego do użycia danej rzeczy. Zależnie od poziomu w tej umiejętności, zdobywamy dostęp do praktycznie wszystkich lekkich zbroi, szat magów, przedmiotów mnichów, wszystkich zwojów z zaklęciami i różdżek, a także wielu płaszczy, pasów, pierścieni, etc. Nie można jednak dzięki niemu używać rzeczy, które wymagają pewnych atutów, np. ciężkich zbroi. Umiejętności oparte na inteligencji Wycena â umiejętność czasami przydatna w dialogach, oprócz tego obniża trochę ceny w sklepach. Warto zainwestować w nią punkty, choć bardziej istotna jest dla Łotrzyka â Gaduły. Rzemiosło â cztery umiejętności, które są raczej drugoplanowymi. Łotrzyk â Zabójca powinien zainwestować w pułapki i alchemię. Broń i pancerz są bardziej przydatne drużynowemu magowi czy wojownikowi, dla Łotrzyka jest to strata punktów. Unieszkodliwianie urządzeń â jedna z podstawowych umiejętności łotrzyka. Pułapek w grze jest bardzo dużo, a żadna inna postać sobie z nimi nie poradzi inaczej niż włażąc w ich środek. No, prawie żadna, ale przecież nie będziemy ciągnąć ze sobą Neeshki tylko po to, żeby rozbrajała pułapki. Wiedza â zdolność czasem wykorzystywana w dialogach i pozwalająca identyfikować przedmioty. Zazwyczaj wystarczy na nią punktów, co pozwoli pominięcie jej w rozwoju innych członków drużyny. Przeszukiwanie â zdolność wykrywania pułapek. Równie ważna jak ich unieszkodliwianie. Umiejętności oparte na zręczności Ukrywanie się â podstawowa umiejętność Łotrzyka â Zabójcy, dla Gaduły nie jest konieczny wysoki jej poziom. Zależy głównie od stylu gry â jeśli Łotrzyk ma być zwiadowcą, to warto zainwestować punkty w ukrywanie się. Cichy chód â umiejętność używana razem z ukrywaniem się. Otwieranie zamków â ważna umiejętność, pozwalająca zdobyć wiele przedmiotów. Można, rzecz jasna, wyważać wieka skrzyń, ale powoduje to uszkodzenie przynajmniej jednego przedmiotu niemagicznego wewnątrz nich. Parowanie â zależnie od stylu gry, może to być umiejętność przydatna lub nie. Osobiście uważam ją za zbędną. Zakładanie pułapek â umiejętność związana z Rzemiosłem: pułapki. Łotrzyk â Gaduła pewnie nie będzie miał na nią miejsca, ale Zabójcy się przyda, zwłaszcza w połączeniu z możliwością zakradania się. Zręczne ręce â zwykle jest to mało przydatna umiejętność, bo na początku gry trudno coś skutecznie ukraść, a potem nie ma już zbytniego sensu, gdyż się ma dużo pieniędzy. Praktycznie nie ma wpływu na grę. Przewrót â zdolność unikania ciosów podczas przemieszczania się. Ważna umiejętność dla Łotrzyka, pozwalająca na efektywne atakowanie z zaskoczenia podczas walki. Umiejętności oparte na mądrości Leczenie â zdolność skutecznego leczenia ran, chorób i zatruć przy pomocy Toreb Leczenia. Lepiej ją zostawić drużynowemu kapłanowi. Nasłuchiwanie i Spostrzegawczość â czasami mogą się przydać, jednak nie są zbyt ważne. Cechy Z analizy potrzebnych umiejętności wynika, że dla Łotrzyka â Gaduły ważna jest charyzma, inteligencja i zręczność, natomiast dla Łotrzyka â Zabójcy inteligencja i zręczność. Ale są też inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę, jak skuteczność w walce czy ilość punktów życia. Zręczność â decyduje o KP, punktach ataku i kilku ważnych umiejętnościach. Powinna więc wynosić 16, 18 lub 20, przy czym wartość 20 proponuję raczej dla Łotrzyka â Zabójcy. Nie należy ustalać najwyższej wartości, otrzymując duże wartości ujemne w innych cechach. Łatwo ją podnieść przy pomocy przedmiotów w czasie gry nawet o 6 punktów. Inteligencja â decyduje o wielu umiejętnościach, ale przede wszystkim o ilości punktów do rozdzielenia na nie. Dlatego ważna jest wysoka jej wartość, nawet wyższa od zręczności, najlepiej 18 lub 20. Można ją podnieść w trakcie gry przedmiotami nawet o 6 punktów, jednak nie ma to wpływu na ilość otrzymywanych punktów umiejętności. Charyzma â dla Łotrzyka â Gaduły jest to cecha ważna, warto więc zainwestować w nią 14 lub 16 punktów. Dla Zabójcy minimalną wartością jest 10, ze względu na Używanie Magicznych Urządzeń. Siła â decyduje o dodatkowych obrażeniach podczas ataku, udźwigu postaci i punktach ataku przed zdobyciem atutu Finezji w Walce. Warto nie mieć tutaj ujemnych wartości, więc wskazane jest ustawienie jej na 10 lub 12. Wartości niższe są mocno uciążliwe, choćby przez problem z podniesieniem całego swojego ekwipunku przez Łotrzyka. Kondycja â decyduje przede wszystkim o ilości punktów życia, więc przyda się wysoka wartość, jednak podnosząc inne cechy, często trzeba rezygnować właśnie z kondycji. Łotrzyk spokojnie poradzi sobie z kondycją 6 czy 8, ponieważ nie jest on atakowany w pierwszej kolejności, a także jest postacią z, prawdopodobnie, najwyższym KP w drużynie. Dodatkowo przy inwestowaniu w umiejętność Przewrotu, łatwo będzie Łotrzykowi uniknąć obrażeń czy uciec z pola bitwy po odniesieniu większych ran. Mądrość â nie wpływa na istotne umiejętności Łotrzyka, dlatego można ją ustawić na niską wartość, otrzymując więcej punktów na inne cechy. Rasa Jest to wybór wynikający z analizy potrzebnych Łotrzykowi umiejętności i cech. Opiszę rasy, które wydają się nie najgorsze. Oczywiście, można zdecydować się na kogoś spoza tej listy, jednak np. Krasnolud nie będzie nigdy dobrym złodziejem. Ponieważ omawiam postać czystej klasy Łotrzyka połączonego ze Złodziejem Cieni z Amn lub Zabójcą, nie ma znaczenia preferowana klasa danej rasy ze względu na nierozwijanie drugiej klasy podstawowej. Ważne jest też dostosowanie wybranej rasy do osobistych preferencji, przykładowo ja nie lubię grać niskimi postaciami i nawet widząc, że Niziołek odpowiada mojemu oczekiwaniu co do postaci, nie wybiorę go, bo będzie mi się grało mało komfortowo. Elfy Drow â modyfikatory cech wynoszą: zręczność +2, inteligencja +2, charyzma +2, kondycja -2. Dodatkowo rasa ta posiada odporność na zaklęcia, będącą szczególnie przydatną Łotrzykowi. Jest to chyba najlepszy wybór dla Gaduły. Problemem może być opóźnienie awansu o 2 poziomy, a także wyraźne reakcje rozmówców na postać Drowa (często negatywne). Księżycowy Elf - modyfikatory cech wynoszą: zręczność +2, kondycja -2. Jest to nie najgorszy wybór, jeśli nie chcemy mieć postaci wolniej awansującej, natomiast lepszy wydaje się być elf słoneczny. Elf Słoneczny - modyfikatory cech wynoszą: inteligencja +2, kondycja -2. Jest to dobry wybór, jeśli zależy nam na braku problemów z awansowaniem. Czasem jednak warto poświęcić poziom lub dwa, żeby uzyskać dużo lepszą postać. Pozostałe Elfy â Dziki elf ma modyfikatory cech: zręczność +2, inteligencja -2, Elf leśny natomiast: siła +2, zręczność +2, inteligencja -2, kondycja -2. Z powodu ujemnych wartości dla inteligencji, nie warto wybierać tych ras, chyba że duża ilość punktów umiejętności jest niepotrzebna. Mniejsze rasy Gnom Głębinowy â modyfikatory cech wynoszą: zręczność +2, mądrość +2, siła -2, charyzma -4, dodatkowo rasa ta posiada modyfikator KP +4 za unik, czar niewidzialności i odporność na zaklęcia. Niestety awansuje wolniej o 3 poziomy, ponadto ze względu na bardzo niską charyzmę nadaje się wyłącznie na Zabójcę. Ten z kolei otrzymuje czar niewidzialności, więc Gnom Głębinowy nie jest najlepszym kandydatem na Łotrzyka. Niziołek â modyfikatory cech wynoszą: zręczność +2, siła -2, dodatkowo klasa ta otrzymuje modyfikator +1 do KP za unik. Jest to niezły wybór dla Łotrzyka, jeśli nie liczyć niskiego wzrostu postaci i ujemnych modyfikatorów dla siły. Ludzie Człowiek â rasa ta nie ma modyfikatorów cech, dostaje dodatkowy atut na pierwszym poziomie a także 4 punkty umiejętności i o 1 więcej przy każdym awansie. Są to ważne rzeczy, pozwalające nieco zmniejszyć wymagania dla inteligencji Łotrzyka, jednak ciężko u ludzi uzyskać wysokie wartości wszystkich pożądanych cech. Półelf/Półdrow â rasy te dostają +2 do nasłuchiwania, spostrzegawczości, dyplomacji i blefu, natomiast są dużo gorszymi wyborami od ludzi czystej krwi. Sferotknięci Diabelstwo â modyfikatory cech wynoszą: zręczność +2, inteligencja +2, charyzma -2, dodatkowo rasa ta otrzymuje +2 do blefu i ukrywania się. Jest to nie najgorszy wybór dla Łotrzyka â Zabójcy, natomiast ujemne punkty charyzmy utrudniają stworzenie dobrego Gaduły. Rasa ta awansuje wolniej o poziom, więc może być dobrym wyborem dla tych, którzy nie chcą grać Drowem. Genasi Powietrza â modyfikatory cech wynoszą: zręczność +2, inteligencja +2, mądrość +2, charyzma -2. Jest to rasa w pewnych detalach gorsza od Diabelstwa, ale nieznacznie. Również awansuje o poziom wolniej i nadaje się głównie dla Łotrzyka â Zabójcy. Genasi Ognia â modyfikatory cech wynoszą: inteligencja +2, charyzma -2. Jest to dużo gorszy wybór niż Elf Słoneczny, czy nawet Księżycowy Elf, ponieważ awansuje wolniej o poziom, natomiast otrzymuje w zamian jedno zaklęcie dziennie zadające obrażenia od ognia. Charakter Jeżeli chcesz grać Łotrzykiem â Zabójcą, musisz wybrać zły charakter. Jeśli nie, ważne jest dostosowanie charakteru do własnego stylu gry. Łotrzyk â Gaduła posługujący się często Blefem będzie wykazywał wyraźnie chaotyczny charakter, natomiast używanie Zastraszenia jest typowe dla złych postaci. Oczywiście, taki bohater może pomagać bliźnim w nieszczęściu, jednak częściej motywowany korzyściami osobistymi niż poszanowaniem prawa. Wybrany charakter zmienia się podczas gry, więc w razie wątpliwości najlepiej wybrać Neutralny (dla Zabójcy Neutralny Zły) i dokonywać wyborów podczas gry wedle własnego uznania. Atuty Atut osobowości Jest to atut, który można wybrać jedynie podczas tworzenia postaci, zamiast innego z listy dostępnych. Niektóre dają korzystne premie do umiejętności, warto więc zdecydować się na jeden z poniższych. Srebrna Dłoń â jest to atut zwiększający o dwa punkty Wycenę i Dyplomację. Bardzo dobry wybór dla Łotrzyka â Gaduły. Krwawy â jest to atut zwiększający o dwa punkty Inicjatywę i Spostrzegawczość. Ciekawy atut, głównie dla Łotrzyka â Zabójcy, choć czasem Zbir może okazać się lepszym wyborem. Szczęście Bohaterów â jest to atut zwiększający o jeden rzuty obronne i KP. Jest to dość dobry atut, jednak dla Łotrzyka jest kilka lepszych. Zbir â jest to atut zwiększający o dwa Inicjatywę i Zastraszanie. Dobry wybór dla Łotrzyka â Zabójcy, który zamierza grozić rozmówcom. Atut historyczny Jest to atut, określający przeszłość postaci i dający niewielkie premie do umiejętności. Poniżej wymienię te, które mogą być przydatne dla Łotrzyka. Szarak â jest to atut niedający żadnych efektów. Należy go wybrać, jeśli minusy każdego z pozostałych dotyczą wybranych umiejętności. Łobuz â wymaga siły większej od 9, zwiększa o jeden Zastraszanie i rzuty obronne na Wytrwałość, kosztem punktu Blefu i dwóch Dyplomacji. Jest to atut do rozważenia dla Łotrzyka â Zabójcy, jednak bardzo niekorzystny dla Gaduły. Rolnik â zwiększa o jeden Sztukę Przetrwania i Spostrzegawczość, kosztem dwóch punktów Wiedzy. Jest to atut raczej dla Zabójcy i to pozostawiającego identyfikację przedmiotów drużynowemu magowi. Flirt/Bawidamek â wymaga charyzmy większej od 11, zwiększa o 1 Nasłuchiwanie i Dyplomację kosztem dwóch punktów Zastraszania. Jest to atut dla Łotrzyka â Gaduły, ale tylko jeśli nie zamierza on grozić rozmówcom. Urodzony przywódca â wymaga charyzmy większej od 9, zwiększa o jeden rzuty na atak towarzyszy kosztem punktu rzutów obronnych postaci. Dość korzystny atut, ponieważ Łotrzyk najczęściej nie ma dużego problemu z odparciem wrogiego czaru, również przez posiadanie Niezwykłego Uniku. Gawędziarz â wymaga charyzmy większej od 9, zwiększa o jeden Wiedzę i Blef kosztem dwóch punktów Koncentracji. Bardzo dobry wybór dla Łotrzyka â Gaduły lub Zabójcy samodzielnie identyfikującego przedmioty. Wichrzyciel â wymaga zręczności większej od 9, zwiększa o jeden rzuty obronne na Refleks, Zakładanie Pułapek i Zręczne Ręce kosztem dwóch punktów rzutów obronnych na Siłę Woli. Nie najgorszy wybór dla Zabójcy, używającego obu umiejętności, jednak może spowodować łatwiejsze zauroczenie postaci przez przeciwników. Dziecko głuszy â wymaga zręczności większej od 9, zwiększa o 1 Sztukę Przetrwania, Przewrót, Ukrywanie się, Cichy chód, kosztem dwóch punktów Wiedzy i Wyceny. Jest to dobry wybór dla Zabójcy, który nie zamierza zajmować się identyfikacją przedmiotów. Rozwój postaci i klasy prestiżowe Klasami prestiżowymi, które dobrze jest połączyć z Łotrzykiem, są Złodziej Cienia z Amn lub Zabójca. Pierwsza z nich wymaga wybrania pomocy gangu Moiry w dostaniu się do Czarnystawu, a nie dołączenie do Straży Miejskiej. Osiągnąć ją można na 12 poziomie Łotrzyka i rozwinąć tylko do 5 poziomów. Należy posiadać atuty Uniki i Cichociemny, a także 3 punkty Blefu, Ukrywania się i Cichego chodu. Korzyścią tej klasy jest otrzymanie 4 punktów Blefu i Dyplomacji, 2 punktów Zastraszania, Ulepszonego Niezwykłego Uniku, trzykrotne zwiększenie ataku z zaskoczenia i dwa atuty złodziejskie. Złodziej Cienia z Amn przede wszystkim poprawia umiejętności rozmowy, jest więc przeznaczony dla postaci Gaduły. Drugą opcją jest Zabójca. Osiągnąć ją można już na 6 poziomie Łotrzyka i rozwinąć do 10 poziomów. Należy posiadać charakter zły i 4 punkty Ukrywania się. Korzyściami tej klasy jest atak śmierci, kumulujący się z atakiem z zaskoczenia, czary Większej Niewidzialności, Oblicza Ducha, atuty Ulepszonego Niezwykłego Uniku i Ukrywania się na Widoku. Klasa ta jest dobrym wyborem dla Łotrzyka chcącego poprawić efektywność krycia się i ataków z zaskoczenia. Atuty, które warto wybierać dla Łotrzyka, są to najczęściej te proponowane przez grę przy awansie. Na pewno korzystne będą Uniki, Mobilność i Finezja w Walce. Warto też inwestować w atuty podnoszące umiejętności lub rzuty obronne, zależnie od potrzeb danej postaci. Kolejną pożyteczną rzeczą jest wybranie Ulubionej broni, a także atutu Walki Dwiema Broniami, jeśli walczymy w ten sposób. Broń i ekwipunek Ze względu na atut Finezji w Walce można wybrać tylko lekkie bronie. Najwięcej ciekawych magicznych odmian i jednocześnie nie najgorsze parametry mają Sztylet (Obrażenia 1k4, Trafienie Krytyczne 19-20), Rapier (O 1k6, TK 18-20) i Krótki Miecz (O 1k6, TK 19-20). Wybór zależy od osobistych preferencji. Wiele sztyletów zadaje spore obrażenia od żywiołów. Rapier ma lepsze trafienie krytyczne, jednak ma mniej magicznych wersji niż pozostałe bronie. Krótki Miecz jest chyba najbardziej uniwersalny, bo zadaje nieco większe obrażenia niż sztylet, a jednocześnie ma wiele magicznych odmian. Jedynym problemem jest Shandra, która jest biegła w tej broni. Dlatego ja wybrałam sztylet, jednak każda z tych trzech opcji jest dobra. Jeśli chodzi o ekwipunek, to Łotrzyk ma dostęp do masy rozmaitych przedmiotów dzięki Używaniu Magicznych Urządzeń. Najlepiej wybierać te, które dają premie do ważnych cech, zwłaszcza do zręczności. Istotne jest zmaksymalizowanie premii do KP. Dla Łotrzyka â Gaduły przydadzą się też wszelkie premie do charyzmy, czy do umiejętności używanych w rozmowie. Drużyna i sposób gry Sposoby gry oboma typami Łotrzyka dość znacznie się różnią. Gaduła będzie się skupiał na uzyskaniu jak największej korzyści w dialogach, natomiast Zabójca postawi na atak z ukrycia i zwabianie przeciwników w pułapki. Jednak niezależnie od tego, Łotrzyk nigdy nie będzie postacią dobrze walczącą w bezpośrednim zwarciu. Wymaga więc obecności w drużynie kogoś bezpośrednio atakującego wroga, aby umożliwić Łotrzykowi zakradnięcie się od tyłu i używanie ataków z zaskoczenia. Nie będę podawać gotowej recepty na drużynę, ponieważ przez wiele rozmów z postaciami należy je dobrać według własnego uznania. Podobnie, jeśli wybierze się podróżowanie z kimś o całkowicie odmiennym charakterze, to trudno będzie osiągnąć na niego duży wpływ. Często też może się okazać, że uzyskanie drużyny o wymarzonych zdolnościach bojowych jest niemożliwe ze względów fabularnych. Najważniejszą osobą jest wojownik â dobrze w tej roli sprawdza się Khelgar, którego potem można zastąpić Casavirem czy Shandrą. Oprócz tego niezastąpiona jest postać zajmująca się leczeniem i często też walką wręcz. Tutaj świetnie pasuje Elanee, ale Zhjaeve też sobie radzi nie najgorzej. Bardzo ważne jest również wsparcie czarami bojowymi, tu więc należy wybrać Qarę lub Sanda. Jeśli znajdzie się miejsce w drużynie, warto wziąć dodatkowo kogoś biegłego w walce dystansowej, np. Bishopa czy Grobnara. Najmniej przydatną postacią jest Neeshka, dla której nie ma miejsca w drużynie Łotrzyka. wojjoo - Wto 17.02.2009, 22:01:05 " /> Cytuj: Vrenth - Wto 17.02.2009, 22:33:36 " />Poprawione powyżej, oprócz: wojjoo napisał(a): Oceansoul - Śro 18.02.2009, 13:42:56 " /> wojjoo napisał(a): Vrenth - Śro 18.02.2009, 14:20:29 " />Poprawione powyżej. Miałaś rację ze Sferotkniętymi - coś mnie zaćmiło. wojjoo - Śro 18.02.2009, 15:02:23 " />w dalszym ciągu uważam, że 'trzykrotne zwiększenie ataku z zaskoczenia' jest niepoprawne, bo chodzi chyba przecież o zwiększenie obrażeń zadawanych przy takim ataku. Vrenth - Śro 18.02.2009, 15:07:54 " />Nie jest do końca poprawne, jest żargonowe. Sądzę, że będzie zrozumiałe. Choć jeśli przyjąć, że "Atak z zaskoczenia" jest nazwą parametru określającego obrażenia zadane przy takim ataku, to zdanie będzie poprawne. |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |