ďťż
Wštki |
[JE] Recenzja (Magnus)
Oceansoul - Pią 27.02.2009, 12:49:47 " />Trudno znaleźć osobę, która uważając się za miłośnika gier crpg, nie miała do czynienia z grami firmy BioWare. Legendarne już Baldurâs Gate, czy mniej udany Neverwinter Nights â to gry popularne i dobrze znane wśród graczy. Jak na tle tych i innych świetnych tytułów wypada Jade Empire? Czy jest to gra godna polecenia? Oto pytania, na które postaram się odpowiedzieć w tej recenzji. Zacznijmy od początku, a więc od tworzenia postaci Już tutaj możemy poczuć się zawiedzonymi, szczególnie jeśli ktoś lubuje się we wszelakich tabelkach i cyfrach systemu aD&D. Mechanika gry jest bowiem bardzo prosta. Wybieramy jedną z 7 gotowych postaci, lub tworzymy własną. âTworzymyâ to za dużo powiedziane, ponieważ czynność ta ogranicza się do rozdania punktów we współczynniki oraz wybrania stylów walki. Wspomnianych współczynników w grze mamy 3 : ciało, umysł i duch, które z kolei odpowiadają za atrybuty poboczne : zdrowia, skupienia oraz energii chi. O zdrowiu nie trzeba chyba nic pisać, natomiast przydałoby się kilka słów wyjaśnienia o dwóch pozostałych atrybutach. Skupienie jest energią, którą ââspalamyââ używając stylów walki bronią. Możemy też z niej korzystać, używając tzw. Trybu skupienia, który spowalnia czas na naszą korzyść. Natomiast Energii chi używamy, aby leczyć rany, wykonywać uderzenia chi, lub też korzystać ze stylów transformacji oraz magicznych ataków. Wszystkie 3 współczynniki możemy odnawiać, zbierając kule pozostające czasami po poległych przeciwnikach, bądź też używając magicznych kapliczek. Style walki zaś występują w 5 grupach, z których niektóre wymieniłem już wcześniej. Są to : style walki wręcz, magii, walki bronią, transformacji oraz wsparcia. Dwa ze stylów posiadamy już na sam początek, natomiast inne możemy znaleźć, kupić lub dostać w trakcie gry. Rozwijamy je za przyznawane przy każdym awansie punkty i możemy np. zwiększyć zadawane obrażenia danego stylu, zmniejszyć koszt w chi itp. Sam system, mimo że mocno uproszczony i schematyczny, dobrze sprowadza się w trakcie rozgrywki, chociaż sądzę, że można by dodać do niego kilka ciekawych elementów. Teraz kilka słów o świecie przedstawionym w grze i o fabule. Akcja gry przenosi nas do Jadeitowego Cesarstwa. Jest to świat wzorowany na legendach i mitologiach chińskich, pełen duchów demonów i magii. Bardzo oryginalny pomysł, i należy się za niego duży plus twórcom gry, choć niektórym ta oryginalność może się nie podobać. Jak dla mnie, jest to świetna odskocznia od chociażby klasycznego Forgotten Realms. A co z fabułą? Tutaj mamy już typowy motyw ratowania świata przed złem i zagładą, co niestety nie jest już nowatorskie, lecz schematyczne i wyeksplorowane.. Mimo wszystko, cała historia jest opowiedziana dosyć ciekawie i pojawia się kilka zaskakujących zwrotów akcji, a gra posiada dwa różne zakończenia. Tak więc, bądź co bądź, należy się tu mały, ale jednak plus. Natomiast zdecydowanie największą zaletą Jade Empire jest⌠nasza drużyna. W grze napotykamy w sumie 12 postaci, które mogą się do nas przyłączyć z tych czy innych powodów. Niestety, przy sobie możemy mieć tylko jednego najemnika, podobnie jak w pierwszej części Neverwinter Nights, a same siła naszych towarzyszy jest niezbyt zadowala. Najczęściej służą nam oni jako przynęty, ale nie wtym rzecz. Chodzi o to, że każdy z naszych najemnych posiada świetną historię, i istnieje kilka ciekawych, związanych z nimi wątków fabularnych. Poza tym nasza drużyna prowadzi między sobą ciekawe, czasem bardzo zabawne konwersacje. To wszystko sprawia, że możemy naprawdę się zżyć z naszymi towarzyszami. To, nad czym najbardziej ubolewam i co jest największą wadą Jade Empire, to długość rozgrywki. W zależności od tego, czy wykonujemy questy poboczne, przejście gry zajmuje przeciętnie ok. 20 godzin. To bardzo mało, tym bardziej że gra jest podzielona aż na 7 rozdziałów. Niektóre z nich można przejść w około 20 minut! Widocznie twórcy gry zbytnio się pośpieszyli⌠âŚco ma odbicie również w drugiej, istotnej wadzie Jade Empire, którą jest niezbalansowanie i liniowość. Przez pierwsze trzy rozdziały mamy jeszcze stosunkowo dużo swobody, przynajmniej możemy wykonywać zadania poboczne. Jednak od czwartego rozdziału gra jest do bólu liniowa i polegga już jedynie na wypełnianiu questów z głównej fabuły. Mimo to nadal gra się przyjemnie. Poza tym, zawsze istnieje możliwość ponownego przejścia gry, ponieważ oferuje ona dwie ścieżki moralne : Zaciśniętej Pięści (złe postępowanie) oraz Otwartej Dłoni (dobre). Dla każdej z tych dróg gra wygląda inaczej. Mówiąc o samej rozgrywce, należy powiedzieć jeszcze kilka istotnych rzeczy. Na przykład to, że grze nie występuje klasyczny ekwipunek. Mamy tutaj jedynie kamienie i klejnoty podbijające współczynniki. Taki stan rzeczy może sprawić, że wielu ortodoksyjnych fanów crpg nie przełknie tego tytułu. Wracając jeszcze do stylów walk, o których pisałem wcześniej, trzeba zaznaczyć, iż same walki w Jade Empire są niezwykle ekscytujące i widowiskowe. Wprawdzie denerwuje, że nie można podczas walki zmienić przeciwnika, i musimy zabić jednego, by móc dopiero zabrać się za innego, ale nie zmienia to faktu, że potyczki naprawdę przyjemne. W głównej mierze właśnie dzięki stylom walki, które z resztą są wielkim plusem gry. Zamienianie się w Żabiego Demona, czy w Jadeitowego Golema, albo szlachtanie wszelkiego plugastwa Wybrańcem Fortuny jest wprost genialne! Na koniec należałoby jeszcze wspomnieć o oprawie wizualnej, czyli o grafice i muzyce. Tutaj bez zwiększysz zawirowań i wstrząsów, nie jest źle, ale też nie jest genialnie. Grafika jest ładna i dopracowana, nie ma się do czego przyczepić. Jedynie starowanie kamerą jest chwilami trochę żenujące, co jest wynikiem przeniesienie gry na pecety z Xboxa (w ogóle całkiem udanego, swoją drogą) ale genralnie jest wygodnie i przejrzyście, jak na grafikę 3D z widoku trzeciej osoby. Muzyka jest przyjemna dla ucha i dopracowana. Skomponowana, jak na mitologiczny chiński świat przystało, w orientalnym stylu. Nie prezentuje wprawdzie tak niesamowitego poziomu, jak ta np. w Tormencie czy nawet w Neverwinter Nights, ale osobiście słyszałem o wiele gorszę soundtracki niż ten w Jade Empire, więc nie ma co narzekać. Przyszedł czas na podsumowanie⌠a więc, drogi czytelniku, jeśli nie masz nic przeciwko chińskim legendom i domieszce akcji w grach crpg, jeżeli nie przeszkadza ci brak ekwipunku oraz liniowość, to Jade Empire na pewno przypadnie ci do gustu. Jest to tytuł zarówno pełen zalet jak i wad. Tych pierwszych jest zdecydowanie więcej. Gra jest niezbyt droga, i na pewno warta zakupu, tym bardziej jeśli masz zbędne 20 czy 30 zł. Nie oczekuj jednak długiej rozgrywki na wiele tygodni. Jade Empire można bowiem ukończyć w kilka lub kilkanaście dni, w zależności od tego ile poświęca się jej dziennie czasu. Zalety : - klimat - fabuła - towarzysze - walki Wady : - liniowość - krótki czas gry - mało zadań pobocznych caGe - Pią 27.02.2009, 13:31:40 " /> Cytuj: Magnus - Pią 27.02.2009, 17:45:22 " /> Cytuj: caGe - Pią 27.02.2009, 19:00:19 " />Wiesz, ciężko mi określić genialną muzykę w grach, ale np. HoMM III moim zdaniem na takie wyróżnienie zasługuje. Tu chodzi o grę, do której nikt się nie może przyczepić, że ma złą muzykę. Na pewno Baldur's Gate czy Icewind Dale też by pasowały. Orish - Pią 27.02.2009, 19:03:03 " />Błędy techniczne: spacje przed dwukropkami, przecinkami, podwójne apostrofy zamiast cudzysłowa. cRPG, cRPGów AD&D Magnus - Pią 27.02.2009, 19:18:35 " />Z grubsza poprawione. Nie mogę dostrzec jednak nigdzie spacji przed przecinkami. Tae - Pią 27.02.2009, 19:28:00 " /> Cytuj: Magnus - Pią 27.02.2009, 19:34:32 " />Rzeczywiście No to poprawione. No ładnie... Orish - Pią 27.02.2009, 19:40:04 " />Dość mocno "z grubsza". No i poprawiłeś podwójny apostrof na podwójny przecinek... Magnus - Pią 27.02.2009, 19:46:46 " />"spalamy'', tak nie może być? Oceansoul - Pią 27.02.2009, 19:49:12 " /> Cytuj: Magnus - Pią 27.02.2009, 19:51:28 " />A to tak istotne jest? Ok, poprawiłem. Dzięki wam nauczyłem się robić cudzysłów Oceansoul - Wto 03.03.2009, 21:07:47 " /> Cytuj: Magnus - Śro 04.03.2009, 13:43:11 " />Gotowe. |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |